Selasa, 21 Oktober 2014

Kesalahan dalam mendidik anak

Kesalahan dalam mendidik anak - Melatih anak-anak merupakan perkara dalam hampir sering memeningkan kepala rame ibu bapa. Bukan hadir adalah ibu juga dalam mahukan anak-anak mereka membesar jadi masyarakat gagal selanjutnya bermasalah.

Bagai ibu bapa, anda penting ingat, anak-anak merupakan amanah Tuhan pada anda yang dijaga selanjutnya dibentuk sebaik-baiknya.

Mereka lahir contohnya kain dalam putih bersih dalam sempurna minus sebarang cacat celanya. Kitalah dalam mencorakkan selanjutnya mewarnakan kain putih ini melalui corak selanjutnya warna terpilih.

Sewrius membesarkan anak-anak, pelbagai Kesalahan dalam mendidik anak kesilapan diterapkan minus anda sedari. Kesilapan itu berlaku kerana kurangnya pendidikan tentang aspek keibubapaan.

Sewrius menuntun, anak-anak penting diingatkan, didikan tidak melampaui paksaan akan tetapi teladan. Anak-anak amet percaya melalui tentang dalam disimpulkan daripada tentang dalam didengar.

Kalau anda menyuruh anak-anak menguruskan argamasa melalui teliti sedangkan anda sendiri sentiasa kaga menepati durasi selanjutnya hampir sering tertangguh, jadi mereka amet enteng terikut-ikut melalui tentang dalam mereka lihat anda perbuat.

Jadi, wajarlah untuk menuntun anak-anak, anda pun menuntun data anda sendiri.

Antara kesilapan dalam hampir sering anda perbuat untuk menuntun anak-anak merupakan contohnya beserta:
1# Membanding-bandingkan

kesilapan

Ibu bapa hampir sering sekarang membanding-bandingkan kebolehan atau kelemahan anaknya melalui masyarakat yang lain.

Banyak ketikanya, perbandingan itu dicipta antara adik-beradik selanjutnya hadir ketikanya melalui masyarakat yang lain contohnya bocah jiran, teman, sepupu, kawan sekelas ataupun sesiapa sahaja.

Memanglah tujaan perbandingan ini dicipta kepada mendorong atau menyediakan antusiasme pada bocah. Meski, sering sekarang anak-anak menyalah tafsir manfaat ibu bapa berbuat sedemikian.

Terkesan perbandingan ini dicipta antara adik-beradik, jadi pesat perasaan cemburu selanjutnya iri hati untuk data anak-anak. Terkesan perbandingan dicipta melalui masyarakat yang lain, bocah enteng merasakan rendah data selanjutnya hilang dampak bersaing.

Dimana diistilahkan membanding-banding ini merupakan bilamana anda menimba contoh seseorang atau menyebut merek seseorang semasa anda dulk? kaga gembira hati selanjutnya selagi memarahi bocah.

Best?ndsdel masyarakat yang lain ini sebatas bisa dipakai semasa tiada tekanan emosi antara ibu bapa selanjutnya bocah. Misalnya semasa perbincangan berlaku via terbuka. Durasi ini, barulah seperti menimba masyarakat yang lain bagaikan contoh teladan minus membandingkannya melalui bocah anda. Barulah bocah enteng menerimanya.

Cubeta lihat contoh perbualan berikut:

Contoh 2: “Apa akan so anda ini… Lihat mais Ali ini, setiap petang tentu santo balik mulanya. Lari ini selalu mandi, solat selanjutnya belajar. Bukan bentuk anda, entah tentang akan so nanti. ”

Di sini. merupakan contoh ibu bapa dalam menyajikan perbandingan segera antara bocah melalui mais Ali. Buah hati anda tentu kaga menggemarinya.

Contoh a couple of: “Orang berjaya merupakan masyarakat dalam sentiasa menepati durasi. Durasi primary, mainlah sepuas-puasnya akan tetapi jika tiba durasi belajar, durasi solat selanjutnya lainnya, mereka perbuat via seimbang. Kalau anda balik ke vila mulanya, sempatlah solat selanjutnya mandi sebelum belajar. Badan juga kaga capek, betul atau kaga? ”

Di sini. merupakan contoh dalam tiada segera unsuri perbandingan. Tujuannya masih persis iaitu menegur kesilapan bocah, justru diselit jua melalui pertimbangan dalam munasabah selain daripada request bocah berpikir melalui menjuruskan perkataan, “Betul atau kaga? ”

Lalu cubalah carilah alur agar anda kaga jadi menyajikan perbandingan semasa memarahi bocah. Seolah-olah dalam dijelaskan awal-awal tadi, contoh kejayaan masyarakat yang lain seperti diceritakan sewaktu tiadanya tekanan atau desakan emosi untuk data bocah.

.
2# Kesilapan Merendahkan Kebolehan Buah hati

kesilapan

Seringkali minus tranquilizar, anda merendahkan kebolehan bocah via kaga segera. sering sekarang ibu bapa dalam resah tentang problem bocah meluahkan keluhannya pada masyarakat yang lain di dalam hadapan anak-anak.

Banyak ketikanya waktu berjumpa jiran, anda beritahu mereka tentang kelemahan bocah anda. “Anak aku du Cik Jah.. entah tentang jadi aku akan cakap.. da?inas betul akan belajar. ”Itu salah 1 contoh ungkapan.

Ungkapan itu jua dinyatakan melalui kehadiran bocah. Jadi, bocah percaya tentang dalam didengarnya. Via kaga segera mais ibu menyuburkan jadi sikap negatif untuk data bocah ini.

Banyak ketikanya jua, ibu bapa merendahkan kebolehan data anak-anak via segera bilamana marah. “Kau itu gede nanti akan so tentang? Sudahlah da?inas, degil jua! ”

Kosa kata sebegini enteng menghiris perasaan anak-anak selanjutnya sudah tentu bilamana sentiasa diulang-ulang, ia mengakibatkan mereka percaya ini sahaja kemampuan data mereka.

Ibu bapa penting tranquilizar, seluruh patah perkataan dalam anda ucapkan pada anak-anak anda ialah doa. Gak usah nanti kosa kata dalam kaga teliti jua dalam dimakbulkan Tuhan.

Dari ini, carilah kebaikan untuk data anak-anak namun mini. Subur-suburkanlah kebaikan ini.

Melatih bocah merupakan rédigée dalam berterusan. Gak usah mengharapkan perubahan dalam mendadak untuk data bocah. Bagai pendidik, ibu bapa memerlukan kesabaran dalam banyak.

.
3# Memarahi Buah hati Bukan Kepada Tempatnya

kesilapanBiasanya ibu bapa hendak marah bilamana didapati anak-anak melancarkan kesilapan berulang, selepas dinasihati selanjutnya ditegur.

Bukan salah memarahi bocah buat kebaikannya akan tetapi anda hendak yakinkan marah ini kana di dalam masyarakat, bagaimana, argamasa, lokasi selanjutnya subjeknya. Masyarakat kaga bisa marah via melulu sahaja.

Sebab itulah, Nabi Muhammad untuk salah 1 hadisnya berpesan, masyarakat dalam amet kuat ini merupakan masyarakat dalam bisa menahan amarahnya waktu santo marah.

Ibu bapa hampir sering sekarang mencari durasi dalam salah kepada memarahi anak-anak. Gempar ibu bapa mengadu, anak-anak mereka kaga gemar berterus terang atau berbincang problem melalui mereka.

Sesungguhnya kenyataan sedemikian merupakan tidak cukup cocok.

Anak-anak kaga mahu berbincang mahupun berterus terang melalui ibu bapa sendiri minus disedari menutup pintu berbincangan ini.

Durasi anak-anak tengah mini, persis hadir dialam tadika atau sekolah rendah, mereka akan mengadu perkara pada ibu bapa. Mereka mengadu segala-galanya kerana ibu bapalah dalam dianggap bagaikan pelindung. Umpama bocah anda tampaknya pulang untuk sekolah selanjutnya mengadu dalam pro memarahinya.

Masyarakat persisnya berdiskusi, “Kenapa pro marah? ” Buah hati memberitahu dalam santo dimarahi pro kerana mengejek, mengusik, memukul atau menimba barang kawan.

Berkaitan tindak o?kabalys anda?

Gempar ibu bapa kunjung marah bocah ini amat jadi bilamana mengerti pro memarahi anaknya ini disebabkan kesilapan bocah ini sendiri.

Berkaitan jua perasaan bocah?

Tindakan mengadu perkara tadi mengakibatkan emosinya 2 sekarang sakit. Bilamana perkara itu berlaku berulang-ulang sekarang, jadi bocah kaga mahu berterus terang selanjutnya berbincang jadi.

Alasannya, kerana mengetahui tindakan berterus terang merupakan seorang tindakan dalam membawa padah. Sikap inilah kelak dalam terbawa-bawa hingga bocah membesar

Dari ini, ngak usah memarahi bocah bilamana mereka berterus terang. Gak usah jua menyebelahi mereka. Jelaskan via bijak, perbuatan mereka sememangnya salah selanjutnya tindakan pro ini lumrah.

Via sebegini, anak-anak bisa belajar daripada kesilapan. Hubungan ibu bapa selanjutnya bocah pun jadi kian akrab.

.
4# Bukan Memerankan Pendengar Dimana Teliti

kesilapan

Gempar ibu bapa dalam kaga dulk? aspek itu bermanfaat kepada mereka. Memerankan pendengar dalam teliti tidaklah sukar dipraktikkan, cuma ibu bapa sahaja dalam memperkecilkan peranan mereka bagaikan pendengar.

Bilamana anak-anak kian cukup umur, mereka borracho merahsiakan melimpah perkara daripada pendidikan ibu bapa. Antara sebabnya merupakan disebabakan sewaktu mini, luahan selanjutnya keluhan hati mereka kaga dikasih ketertarikan dengan ibu bapa.

Cubeta simak kehidupan anda melalui anak-anak.

Adakah anda stop memahami akhbar bilamana bocah anda muncl selanjutnya bertanyakan sesuatu soalan? Adakah ibu stop menggoreng ikan bilamana tiba-tiba bocah muncl ke dapur selanjutnya bertanyakan sesuatu?

Kemungkinan jawapanya merupakan kaga.

Masyarakat menjawab pertanyaan bocah sambil memahami akhbar. Masyarakat melayan bocah sambil menggoreng ikan. Kepada anda, tentang dalam ditanya ini kaga bermanfaat.

Bener-bener soalan dalam dikemukakan ini tampaknya kaga bermanfaat, akan tetapi bagaimana anda menyediakan ketertarikan ini bermanfaat. Jadi ngak usah salahkan anak-anak bilamana mereka telah cukup umur, mereka kaga menganggap anda bagaikan penyelesai problem dalam bisa diharap.

.
5# Bukan Mewujudkan Kemesraan

Di sini. pun 1 problem dalam kerap timbul. Bisakah anda bersabar sebelum memarahi atau menegur kesilapan bocah?

Gempar ibu bapa enteng hilang sabar.

Berkaitan tindakan anda bilamana pro sekolah memaklumkan bahawa bocah anda ponteng sekolah? Patutnya anda selalu memarahinya minus lagi-lagi dulu borracho memahami situasi atau konflik emosi untuk dirinya.

Kalau ini ialah kesilapan dalam mula-mula, jadi anda penting menasihatinya melalui teliti. Ceritakan kepadanya bahawa anda pun akan jadi pelajar. Masyarakat pun akan merasakan jemu belajar, tertekan selanjutnya lainnya. Katakan di dalam bocah anda memahaminya.

Tanya bocah tentang dalam santo fikirkan sebelum santo menimba tindakan ponteng ini. Selepas bocah anda mula merasakan selesa berbincang, jelaskan padanya begitu tindakan ini bisa mendatangkan malu selanjutnya merosakkan argamasa depannya.

Terkesan bocah selalu ponteng, amat jadi anda berada berbincang. Amat jadi anda borracho fahami perasaan selanjutnya fikirannya. Cunakan sentuhan kepada menyarankan kemesraan.

Pegang bahunya semasa berkata-kata. Lihat cocok ke wajahnya. Semisalnya bocah anda tengah mini, jadi melutut agar kedudukan arbusto anda ada separas melalui matanya.

Selepas santo mula selesa, sekarang anda ubah pendekatan. Masyarakat katakan sukar kepada anda menerima dalam santo tengah melancarkan kesilapan dalam persis.

Masyarakat penting memarahinya. Memarahinya tidak kerana anda mahu melepaskan geram akan tetapi memarahi bocah kerana anda mahu mengajar selanjutnya membentuknya.

Terdapat perbezaan dalam ketara antara 2 kondisi marah ini. Anak-anak amet menghormati anda terkesan mereka kaga bisa menjangkakan tentang tindakan anda di dalam kekeliruan dalam mereka perbuat.

Sebabnya, andai anda kelewat marah, jadi bocah tampaknya katakan di dalam dirinya, “Ayah aku bener-bener bentuk itu”. Lihat, namun anda sungguh-sungguh marah, kesannya tiada segera di dalam data bocah.

Bak istilah pepatah, alah sederhana tegal sederhana.

Baca juga artikel kami yang lainnya tentang Contoh Surat Amdal

Tidak ada komentar:

Posting Komentar